Word Slank Revolutie

Suikervrij in 20 dagen | Tips, adviezen en inspiratie voor een gelukkig leven

Waarom is suikervrij worden zo lastig? De 3 oorzaken van de hunkering naar zoet

Dit inzicht is de basis voor haar boek ’20 dagen suikervrij’ waarin ze het verband legt tussen het drukke leven dat veel vrouwen boven de 40 leiden, de bloedsuikerspiegel, insuline en glucagon (dat nodig is voor de vetverbranding). Ze legt dit heel helder uit wat voor mij echt tot totaal nieuwe inzichten leidde. En vervolgens legt ze precies uit wat de 3 oorzaken zijn die de hunkering naar zoet in stand houden. Dat zijn:

Oorzaak #1: suiker zit in veel bewerkte producten

Suiker is goedkoop en een fijne smaakmaker, maar is niet erg goed voor de gezondheid. Daarom heeft de voedingsindustrie heel veel verschillende namen voor suiker bedacht zoals: glucose, lactose, dextrose enzovoort. Veel suikers zijn verborgen. Doordat ze een andere naam hebben herken je ze niet op het etiket. In vrijwel alle bewerkte voedingsproducten vind je verborgen suikers. Dus ook in bijvoorbeeld salami, light producten, ontbijtgranen, salade dressings, vruchtensappen, ‘gezonde’ energierepen, brood.

Oorzaak #2: snelle koolhydraten worden omgezet in suiker

Voedingsmiddelen met zogenoemde ‘snelle koolhydraten’ worden in korte tijd omgezet naar glucose wat ook een suiker is. Dat geldt vooral voor producten met een hoge glycemische index. Denk aan producten zoals: brood (wit, bruin en volkoren!), aardappels, (witte) wijn, pasta, rijst, chocola, pizza. Na het eten hiervan voel je je even heel goed en snel daarna futloos waardoor je weer behoefte krijgt aan suikerrijke voeding. Als je veel producten met snelle koolhydraten eet dan krijgt je lichaam eigenlijk een constante stroom aan suiker binnen.

Oorzaak #3: suiker werkt verslavend

De roep naar meer suiker (de verslaving) wordt pas lager als je dus minder suiker gaat eten. Maar dan moet je weten hoe je dat kunt doen en dat vraagt kennis. In haar boek legt ze precies uit wat je wel en niet kunt eten met makkelijke en snelle recepten. Deze zin deed het voor mij: “Stel je eens voor hoe het is om te genieten van eten zonder een hunkering naar suikers of snelle koolhydraten en dat je week na week een aantal kilo’s verliest.” JAAAA, dat wil ik!!!

Zoals je zelf ook wel weet richten veel diëten zich op het innemen van minder calorieën, waardoor je steeds een hongergevoel hebt. Aan het einde van het dieet ben je dit volhouden beu en ga je toch weer nemen waar je zo’n zin in had waardoor het bekende jojo-effect ontstaat. Je valt dan eerst enkele kilo’s af, maar komt er vervolgens weer kilo’s bij. En nog erger, je gaat hierdoor ook echt van jezelf balen dat het weer niet gelukt is.

Écht willen afvallen betekent écht anders gaan eten

Het inzicht wat ik hierdoor kreeg was dat structureel afvallen alleen maar lukt met structureel anders eten. En daar heb ik het boek van Ria voor gebruikt. Gewoon als hulpmiddel, gids en dagelijkse reminder dat het een goed idee is om suikervrij te worden en om te leren hoe ik dat dan kan doen.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor een gezondere hormoonhuishouding waardoor je kilo’s vet gaat verliezen zonder een hongergevoel.

“Doorbreek de hunkering naar suikers in 20 dagen met eenvoudige recepten die passen in het drukke dagschema van een 40+ vrouw.”

Source