Word Slank Revolutie

Afvallen in de overgang? Zo doe je het!

Elke vrouw gaat er op een gegeven moment last van krijgen; de overgang. Helaas zijn tijdens deze periode de hormonen vol op aan het werk en dat heeft niet altijd zijn voordelen. Een van de nadelen is dat het afvallen niet tot weinig zal lukken. De reden hiervoor? Jouw stofwisseling werkt net een tandje minder als normaal en je lichaam maakt het hormoon oestrogeen minder aan.

Eet goede vetten

Misschien probeer jij wel altijd de goede vetten te ontwijken, maar juist tijdens de menopauze is het beter om dit niet te doen. De vetvrije producten, waarvan jij denkt dat ze goed zijn, hebben veel geraffineerde suikers, oftewel: dikmakers. De gezonde vetten die je juist wel moet eten zullen de vermindering van het oestrogeen compenseren. Daarnaast zitten in de goede vetten Vitamine E, omega 3 en antioxidanten. Nu stel je jezelf misschien de vraag: in welke producten kan ik deze gezonde vetten vinden? Deze vetten kun je vinden in onder andere olijven, avocado, noten, zaden, zalm, makreel, paling en haring.

Afvallen doe je op een andere manier

Waar je vroeger misschien die overtollige kilo’s kwijtraakte met een sapvastweekje, is dat in de overgang een ander verhaal. Redenen hiervoor zijn de verandering van de stofwisseling, minder beweging en je hebt minder calorieën nodig.

Een gouden tip om toch af te vallen tijdens de menopauze is: eet kleinere beetjes en begin met krachttraining. Door de krachttraining ontwikkel je namelijk spieren, welke ook calorieën gaan verbranden.

Beperk je suikerinname

Door de verwarring in het hormonenstelsel, zal ook de bloedsuikerspiegel fluctueren. Het is dus verstandig om jouw suikerinname te beperken tot hetgeen wat je ook daadwerkelijk nodig hebt. Het beste is om jouw suikerinname stapsgewijs te verminderen.

Een gouden tip: bekijk de producten die je eet nog eens goed en kijk waar je de suikers kunt vervangen door natuurlijke zoetstoffen.

Alcohol

Gezellig avondje uit met jouw vriendinnen of vrienden? Dan is een wijntje natuurlijk hartstikke lekker. Echter is alcohol tijdens de overgang killing. De reden hierachter? De vertraagde stofwisseling. Dit zorgt er namelijk ook voor dat het alcohol minder snel afgebroken wordt.

Emotie eten

Door de verwarring in het hormonen stelsel zullen ook de emoties en je stressgehalte in de war zijn. Hierdoor is het emotie eten een groot gevaar. Je hoeft nu natuurlijk niet alles te weigeren, als het maar met mate is. Als je echter van jezelf al weet dat je een emotie-eter bent, dan is het verstandig om het eetmoment vervangen door iets anders.

Gouden Tips:

  • Drink veel, maar uiteraard geen alcohol.
  • Eet bewust.
  • Vraag om hulp in je directe omgeving zodat je er niet zelf voor staat
  • Wees niet te streng voor jezelf als het om iets lekkers gaat

Als je dit zo leest heb je er natuurlijk al helemaal geen zin meer in. Wil je meer tips? Klik dan hier.

Source